De Bron

“De Bron” is een klein winkeltje, gerund door gemeenteleden. Het assortiment bestaat uit een veelheid aan christelijke lectuur, kaarten, cadeaus, Israëlproducten, et cetera. Ook worden de collectemunten die in de gemeente in omloop zijn via De Bron gedistribueerd.

De Bron is (normaliter) elke vrijdagavond van 18:30u tot 20:00u geopend en op zaterdagochtend (behalve in juli en augustus) van 10:30u tot 12:00u. Van harte welkom op Kastanjelaan 20, ingang net naast de Vluchtheuvel!

De Bron - Hervormde Gemeente Heteren

Vincent Bos schreef in de Betuwe van 9 oktober 2013 het volgende artikel over De Bron:

Voor badzout uit de Dode Zee hoef je niet de hele wereld over. Je haalt het dicht bij huis in een bijzondere winkel in Heteren, die de naam De Bron draagt. Te vinden aan de Kastanjelaan.

"HETEREN - Een evangelisch boekwinkeltje. Dat kan een van de etiketten zijn die je De Bron in Heteren opplakt. Een boekentafel gecombineerd met producten uit Israël zou een ander omschrijving kunnen zijn. Feit is dat het om een piepkleine winkel gaat aan de Kastanjelaan, vlaknaast de kerk. Het is winkel met een overzichtelijk assortiment en voldoende parkeerruimte.

De Bron is beperkt geopend: elke vrijdagavond van 18.30 tot 20.00 en elke zaterdag van 10.00 tot 12.00 uur. Elke week komen er klanten en dat geeft aan dat de verkoopruimte in een behoefte voorziet. In de winkel wordt je geholpen door vrijwilligers. De organisatie kan een beroep doen op vijf à zes mensen. De Bron is veertig jaar geleden opgezet en is sindsdien niet meer weg te denken. Het winkeltje is gelieerd aan de hervormde kerk.

Op de planken tref je bijvoorbeeld Bijbelse dagboeken aan, maar ook gedichtenbundels, kinderboeken en geschenkboeken. Daarnaast zijn er verzorgingsproducten, kandelaars, kruiden, kaarsen en maaltijdsausen te koop. Het geld dat met de verkoop van boeken wordt verdiend, is bestemd voor het zendingswerk in Nederland. De opbrengst van de producten uit Israël gaat onder meer naar speciale projecten in dat land. Deze zaterdag helpt Lia van Lonkhuyzen de klanten. Ze legt vriendelijk uit wat De Bron te bieden heeft. “We verkopen christelijke boekjes om de boodschap van de Bijbel te verduidelijken.”

In de winkel liggen vooral nieuwe boekjes. Er is slechts een handvol tweedehands exemplaren beschikbaar. De boeken zijn bestemd voor jong en oud. En het moet gezegd, zeker voor kinderen liggen er mooie Bijbelse boeken bij. Er zijn in beperkte mate cd’s te koop. Zeker de cd van Timo van den Heuvel is een aanrader, al was het maar omdat hij uit Heteren komt en veel doet aan kindertheater. In december wordt het assortiment aangepast aan de tijd van het jaar. Wie een kerstkaart met een boodschap zoekt, is dan bij De Bron aan het juiste adres."

Open huis De Bron Heteren
Daarnaast houdt De Bron geregeld een open huis, zoals hierboven. Om alle produchten dan goed uit te kunnen stallen, wordt uitgeweken naar de Vluchtheuvel.